|
Forum Bogatyńskiego Klubu Motorowego "CROSS" BOGATYŃSKI KLUB MOTOROWY "CROSS" MOTOCROSS, ENDURO, CROSS COUNTRY, OFF ROAD, BOGATYNIA
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Wardzioch
Dołączył: 02 Sty 2008
Posty: 106
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Bogatynia
|
Wysłany: Wto 8:26, 17 Mar 2009 Temat postu: Jak dbać o napęd? - łańcuch i zębatki |
|
|
Łańcuch jest po to żeby się wyciągał! Nawet najdroższe łańcuchy nie są wieczne, ale utrzymywanie łańcucha i zębatek w dobrej kondycji znacznie przedłuży jego eksploatację. Jedna z gorszych rzeczy jakie mogą się przydarzyć to zerwanie łańcucha i zablokowanie zębatki - co umożliwi remont silnika, szczęściarzom po prostu skończy się łańcuch.
[link widoczny dla zalogowanych]
0. Umyj motorek
1. Sprawdź czy twój łańcuch wymaga regulacji. Zasada jest następująca: dwa palce (niektórzy twierdzą, że trzy) powinny mieścić się w miarę ciasno pomiędzy ramieniem wahacza, a łańcuchem na wysokości końcówki plastikowej prowadnicy łańcucha. Jeśli łańcuch obija się o ramię wahacza, plastiki, regulacja jest konieczna.
2. Poluzuj nakrętkę na osi tylnego koła nie zdejmując jej. Koło powinno dać się w miarę swobodnie przesuwać.
3. Poluzuj nakrętki kontrujące śruby regulujące położenie tylnego koła. Rozpocznij przesuwanie tylnego koła do tyłu przy pomocy śrub regulujących. Staraj się wykonywać tyle samo obrotów po obu stronach wahacza.
4. Przesuwaj koło do momentu kiedy osiągniesz naciąg łańcucha zgodny z zasadą dwóch palców: (Krok 1) dwa powinny mieścić się w miarę ciasno pomiędzy ramieniem wahacza, a łańcuchem na wysokości końcówki plastikowej prowadnicy łańcucha. Jeśli łańcuch będzie naciągnięty zbyt mocno będzie się szybciej wyciągał i przy mocnym ugięciu amortyzatora może nawet pęknąć.
5. Bardzo ważne dla łańcucha jest aby pracował na obu zębatkach w jednej linii. Jeśli koło z zębatką nie będzie ustawione równo, zarówno łańcuch jak i zębatka będzie zużywać się szybciej, będzie bardziej podatna na zerwanie i będzie miało wpływ na właściwości jezdne motocykla. Pomocne będą karby na wahaczu przy śrubach do naciągu koła oraz sprawdzenie "na oko". Aby jednak mieć 100% pewność, iż koło ustawione jest w dobrej płaszczyźnie możemy dokonać dokładniejszego pomiaru przy pomocy taśmy mierniczej. Po prostu sprawdź miarką czy oś koła jest dokładnie (bardzo dokładnie) w takiej samej odległości od łożyskowania wahacza zarówno z lewej jak i z prawej strony.
6. Jeśli masz pewność, iż łańcuch jest prawidłowo naciągnięty i koło jest ustawione prawidłowo możesz zakontorwać nakrętki na śrubach naciągających koło, a następnie dokręć śrubę na osi koła. Przed ostatecznym zakręceniem osi sprawdź czy oś opiera się o śruby naciągające koło i ostatecznie zakręć oś.
7. Pamiętaj, aby po każdym treningu nasmarować łańcuch!
Tekst: Marcin Koziński
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
TATO
Dołączył: 10 Lut 2008
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Wto 15:46, 17 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
Kto smaruje ten jedzie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|