Forum Forum Bogatyńskiego Klubu Motorowego "CROSS" Strona Główna Forum Bogatyńskiego Klubu Motorowego "CROSS"
BOGATYŃSKI KLUB MOTOROWY "CROSS" MOTOCROSS, ENDURO, CROSS COUNTRY, OFF ROAD, BOGATYNIA
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Jak dbac o motor

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Bogatyńskiego Klubu Motorowego "CROSS" Strona Główna -> Warsztat
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mec




Dołączył: 28 Wrz 2007
Posty: 149
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bogatynia

PostWysłany: Nie 19:09, 08 Lis 2009    Temat postu: Jak dbac o motor

Każdy z nas zadaje sobie pytanie jak najlepiej dbać o mój motor? Jak wydać najmniej pieniędzy i jednocześnie uniknąć kosztownych napraw? Odpowiedź wydaje się dość prosta - przeglądaj swój motor systematycznie i usuwaj wszelkie drobne usterki na bieżąco, a wtedy unikniesz droższych napraw. Używaj dobrych, markowych części, a będziesz kupował i wymieniał je rzadziej i w sumie zapłacisz za swoje hobby mniej.

Te dwie prawdy są powszechnie znane wśród zawodników, dla których awaria motocykla to utrata cennych punktów w zawodach oraz ryzyko wypadku. Oczywiście wielu zawodników otrzymuje akcesoria czy wręcz pieniądze na sprzęt i jest im niewątpliwie łatwiej jeżdzić zawsze sprawnym motorem z nowymi częściami, ale coraz więcej amatorów zauważa korzyści płynące z systematycznego podejścia do obsługi swojego motocykla. Takie podejście opłaca sie każdemu, a przede wszystkim w długim okresie przynosi oszczędności.

Najdrożym elementem utrzymania crossa są remonty silnika, wymiany tłoka, łożysk, nicasil. Tu niestety nie ma innej rady jak regularne serwisowanie i wymiany. Nie mniej jednak należy pamiętać ze inwestycja w dobre oleje i ich czeste wymiany, dobre i czesto wymieniane/czyszczone filtry oleju i powietrza na pewno wyjdzie silnikowi na dobre bo nic tak nie szkodzi silnikowi jak brudny olej i odrobinka pyłu przeciągniętego przez filtr powietrza.


Bardzo często wydając kilkanaście lub kilkadziesiąt złotych więcej możemy uniknąć o wiele większych wydatków. Najlepszym przykładem są tutaj zestawy napędowe (łańcuch, zębatki), gdzie inwestycja w markowy łańcuch to z reguły kilkadziesiąt złotych więcej (od 10% do 50%), za które zwiększamy żywotnośc łańcucha w porównaniu do najtańszych modeli nawet 2 krotnie.

Dobrze dobrane opony do nawierzchni (odpowiedni model i twardość) potrafią wydłużyć swoją żywotność o ponad połowę w stosunku do opon nieprawidłowych, co spowoduje, że wydamy na nie w sezonie mniej pieniędzy. Dlatego nie kupuj tego co akurat jest w sklepie, tylko to co chcesz kupić.

W wielu używanych motocyklach mamy do czynienia ze znacznie zużytymi elementami. Dobrym przykładem bardzo taniej naprawy jest wymiana bolców do zacisków hamulcowych, ten drobny element kosztujący ok 40pln wyrabia sięz czasem powodująć nierównomierne zużycie klocków hamulcowych, a w konsekwencji szybsze zużywanie klocków nawet o 50%. Jednorazowa wymiana bolca to jedna naprawa na kilka lat, w trakcie których twoje klocki będą przylegały całą powierzchnią co spowoduje nie tylko wolniejsze zużywanie ale również skuteczniejsze hamowanie.

Bardzo często inwestycja w wyższy model klocków racingowych moze spowodowac wydłużenie ich żywotności (tu polecam odrobinę experymentów z różnymi modelami od jednego producenta).

Do nieco droższych elementów należą podzespoły wytrzymalsze od tych mocowanych fabrycznie. Np grube kierownice, które charakteryzują sie większą odporności na odkształcenia przy upadkach, ale to juz z reguły wydatek rzedu kilkuset złotych.

Na koniec jeszcze jeden tani sposób na uniknięcie wypadku. Czy twój gaz chodzi cieżko? Czy wraca ze stukiem do pozycji "gaz zamknięty"? Jeśli nie to czym prędzej wyczyśc rollgaz i przedmuchaj sprężonym powietrzem linkę gazu lub po prostu zainwestuj 60pln w nową linkę. Unikniesz wtedy przykrego uczucia, kiedy przed skokiem nie bedziesz mógł operować gazem, zaciętym na wysokich obrotach, o skutkach nie wspominając.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Bogatyńskiego Klubu Motorowego "CROSS" Strona Główna -> Warsztat Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin